בשיטוטי במאמרים בחו"ל המתפרסמים על יחסי ציבור, מצאתי מאמר מעניין מאד שאהבתי והתחברתי של סטפן פולק באתר businesswire, הסוקר את המגמות הצפויות לשנת 2024. תרגמתי את המאמר והוספתי תוכן ופרשנות אישית. אני מאמינה שאם נדע ונכיר את התנועות בישראל ובעולם, נוכל לייצר את התנועה הנכונה עבורנו ועבור המותג הפרטי שלנו. הנה המגמות שהגדירו את שנת 2023 והחדשות שצפויות להתגבר בשנת 2024:
רגע לפני שנרחיב על מה נראה בשנת 2024 בשיווק של חברות, ארגונים ומותגים, הנה סקירה קצרה על מה לא הפסקנו לדבר בשנת 2023, כי אלה הנושאים שמכתיבים לנו שנת 2024. מצ'אט ג'יפיטי ועד גיוון, שיוויון והכלה:
מעורבות אותנטית – בעולם פוסט קורונה היינו צמאים לקשרים אנושיים, אבל הגושים הפוליטיים, הקיטובים החברתיים, הפייק ניוז והבוטים הקשו עלינו מאד לעשות זאת. החברות הבינו כי הדרך לייצר אמון היא דרך חיבורים לאנשים אמיתיים. ראינו הרבה מותגים שחזרו לבסיס, לסטורי טלינג הפשוט כדי להפגין אותנטיות ואמפתיה.
צ'אט ג'יפיטי – טכנולוגיית ה- AI לא תלך לשום מקום. בין אם אהבנו או לא, שנת 2023 פתחה שיחה חדשה על טכנולוגיות מתקדמות, כולל חוקי זכויות יוצרים, גניבה ספרותית ואקדמית, ועוד.
שינויי אקלים – חלק רוצים לשמור על כדור הארץ, חלק רק רוצים לדבר על זה. החדשות האפוקליפטיות על התחממות גלובלית הדהדו ברחבי העולם. בשנת 2023 ההתייחסות והפעילות שהחברות והארגונים הקדישו עבור שינויי האקלים הפכו לחובה.
גיוון, שוויון והכלה – אמנם אנחנו עדיין לא ממש שם, אבל הנושאים האלה נשארו הנושאים הכי מדוברים בשנת 2023, וזה סימן לטוב. יחד עם זאת, לכתוב ולדבר על זה, זה עדיין לא מספיק ומייצר פעולה בשטח.
דאטה – שימוש בנתונים רחבים כדי להגיע להחלטות חכמות. בשנת 2023 הדאטה היה המצפן והדרך לחברות כיצד להתנהל בדרך לחיבורים משמעותיים יותר של הארגונים עם הלקוחות. קמפיינים מוכוונים הופיעו ולא רק כדי לעקוב אחרי טרנדים אלא כדי ממש לייצר אותם. הם לא רק שלחו הודעות אלא ממש יצרו שיח סביב הנושאים המשמעותיים.
הנה הנושאים הבולטים באסטרטגיה השיווקית שיובילו אותנו בשנה הקרובה שנת 2024
צרכנות אתית
הקיטוב משנה את הרגלי הצריכה שלנו ומגביר "צרכנות אתית". בשנת 2024 אנשים ישימו את הכסף שלהם היכן שהאמונה שלהם. הנורמה החדשה של הקיטוב הביאה את הצרכנים להיות בעלי אבחנה גבוהה ורגישה יותר לגבי המותגים שהם עוקבים וצורכים כחלק ממלחמת תרבות מתמשכת. מה שהוביל למותגים שמרניים ולמותגים שנאלצו להתעורר. אנחנו ראינו את זה בישראל באופן מובהק במלחמה הנוכחית, בה מותגים כמו SHEIN שהפסיקו פעילות עם משפיעניות ישראליות ומכרו דגל פלסטין, מותג נט א פורטר הפסיק למכור את הפריטים של המעצבת הישראלית דודו בר אור – והקהל הישראלי והיהודי ברחבי העולם הצביע בארנק ובלייק והוריד עוקב ברשתות החברתיות.
מסע לקוח אישי יחידני
בשנת 2024 מותגים יצללו עמוק להבנת מסעות צרכנים בודדים. בינה מלאכותית ולמידה של מכונות טכנולוגיות ישחקו תפקידים מרכזיים באצירת חוויות שמרגישות אישיות ואינטימיות. צפו לראות עוד יותר המלצות מותאמות אישית על מוצרים המבוססות על לקוחות עבר והווה, קהילות קטנות, מיקרו וננו משפיענים, המלצות ליחידים והיפרדו לשלום מהניוזלטר הכללי.
בידול בתוך מציאות מדומה ומוגברת
כולנו צועדים בנחישות לאימוץ נרחב של מציאות מדומה ומציאות מוגברת. ב-2024 המושגים האלה כבר לא יהיו באז-וורד לטובת קידום מכירות, עכשיו כשהבינה המלאכותית (AI) חיה ובועטת צפו לדחיפה מצד ענקיות כמו פייסבוק, מיקרוסופט, גוגל ואפל להחיות את העניין ב-2 הטכנולוגיות המתפתחות האלה. מותגים הרפתקנים יחפשו את נקודות הבידול שלהם בתוך השוק הזה והצרכנים ילמדו להכיר ויתנהלו בנינוחות יותר עם הטכנולוגיות האלה. נסו לבחון איפה אתם נמצאים בתוך השוק המתפתח, ולפעול בהתאם.
מותגים יעבירו מאמצי שיווק לעובדים ולקהילה
בקשו מעובדי המותג, הלקוחות והקהילה להיות השגרירים שלכם. זו ממש לא גישה חדשה, אבל המוטיבציה תהיה שונה בשנת 2024. שיווק ומדיה בתשלום הפכו להיות מאד יקרים, היום קשה לחברות להצדיק את התשלום גם למשפיענים ברשתות החברתיות, גם להפעלת קמפיינים PPC בגוגל וטקטיקות שיווק נוספות. אפשר ומומלץ להשתמש במה שכבר קיים. אפשר לתמרץ את העובדים, הלקוחות והקהילה שלכם לקדם את המוצרים והשירותים של המותג. הסיפור הכי אותנטי ומושך לרוב מגיע מהעובדים בשטח, שמוסיפים שכבות של אמון ואותנטיות. הגישה הזו תקפה כמובן רק למועסקים שזוכים ליחס הוגן ומתוגמל ולכן הם מתרגשים לתרום מעצמם. מלבד העובדים, יש גם את הקהילה שעוקבת אחריהם ולקוחות עבר והווה. אנשים שכבר מחוברים לתכנים שלכם, יפיצו אותם הלאה לחברים שלהם, וכך להגיע לאנשים נוספים. ואיך מגיעים לקהילה גדולה? אחד אחד.